Staň se dárcem kostní dřeně

V roce 2011 jsem se přihlásil do registru dárců kostní dřeně. Letos v červnu mi volali z transfuzního oddělení v Brně. Ptali se, jestli stále platí mé rozhodnutí darovat kostní dřeň.

Nastalo kolečko odběrů krve. Bylo nutné zjistit, jestli je moje krev vhodná pro příjemce. Když se to potvrdilo, pozvali mě do Plzně. V ČR fungují dvě dárcovská centra, jedno v Praze a druhé v Plzni na Hematologicko-onkologickém oddělení Fakultní nemocnice. Udělali mi EKG, rentgen plic, vyplnil jsem několik dotazníků a měl jsem krátký pohovor.

Dostával jsem otázku, jestli bude odběr bude provedený z kosti nebo krve? Krvetvorné buňky se odebírají z lopat pánevní kosti nebo pomocí separace přímo z krve. Odpověděl jsem, že půjdu na ten zákrok, který nejvíce pomůže.

Z Plzně jsem odjížděl nejen s pevným termínem odběru, ale i s injekcemi hormonů, které uvolňují do krve krvetvorné buňky. Byl jsem obeznámen i s tím, že mi po injekcích může být špatně. Naštěstí jsem nezvracel, neměl horečky ani mdloby.

Myčka na nádobí a jahodový šumák

Od prvního telefonátu neuplynuly ani dva měsíce a já jsem ležel na takzvaném separátoru. Jednou hadičkou mi stroj velikosti kuchyňské myčky odsával krev, ta putovala do útrob kouzelné bedničky a tam se vše odstředilo. Co se „nehodilo“, šlo zpátky druhou hadičkou. Běžně se odběr provádí z žil na rukách. Protože mám slabé žíly, měl jsem zavedený žilní katétr do třísla.

Co bylo nejhorší? Nejhorší byla nuda, protože jeden odběr trvá tři až čtyři hodiny, kdy nehnutě sedíte v zajetí hadiček. Byla možnost dívat se na televizi, ale v té nic moc nebylo.

Bolelo to? Mohu říct, že nic nebolelo – ani ta dvaceti centimetrová jehla v tříslech. Zvláštní pocit je, když vám dochází vápník a začnou vás brnět rty. Ale nebyl důvod se bát, protože sestřička mi vždy připravila speciální kostní koktejl – jahodový nebo pomerančový šumák s vápníkem.

Druhý den jsem šel ještě jednou protočit krev na separátor. Po prvním odběru nebyl počet krvetvorných buněk dostatečný. Tak jsem se stal víceméně dvojnásobným dárcem.

Celý proces darování je velké rozhodnutí pomoct. Jeden člověk může změnit život druhému. Doufám, že se díky mé krvi podařilo někomu prodloužit život a nový rok oslaví už ve zdraví.

 

Staňte se dárcem kostní dřeně a pomozte zachránit lidský život – www.kostnidren.cz

 

Autor: Vilém Jurek | úterý 27.12.2016 17:00 | karma článku: 27,78 | přečteno: 1773x